Uwaga! Wiosenne przesilenie.

Wiosna to czas prawdziwej próby dla odporności. Organizm powoli wraca do formy po zimie, kiedy to ograniczona ilość światła, uboższa w witaminy i składniki mineralne dieta osłabiały jego odporność. Tymczasem przy zmiennej wiosennej pogodzie łatwiej ulec atakom wirusów grypy i przeziębienia. Dobrze więc zadbać o wzmocnienie i zapobiegać, a nie leczyć uciążliwe infekcje.

Jak zadbać o odporność na co dzień?

Przede wszystkim należy stosować się do ogólnych zasad zdrowego stylu życia. Choć w deszczowe dni korci, by owinąć się na kanapie kocem i nigdzie nie ruszać, podjadając przy tym niezdrowe przekąski, warto się zmobilizować i postawić na ruch oraz zdrową dietę pełną warzyw i owoców. Doskonałym sposobem na dodatkowy zastrzyk witamin i wspomagających odporność mikroelementów jest rozpoczynanie dnia od napoju z cytryną, miodem i imbirem. Cytryna jest źródłem witaminy C, która wspomaga odporność i jest antyoksydantem. Ma także dużo polifenoli, w tym rutynę, która zapobiega utlenianiu witaminy C. Miód działa jak naturalny antybiotyk (ma działanie bakteriobójcze), jest bogaty w składniki mineralne, a także wzmacnia i oczyszcza organizm. Imbir jest doskonałym źródłem witamin i minerałów oraz ma działanie antyseptyczne i rozgrzewające. Należy przy tym pamiętać, by zalać składniki wodą w temperaturze pokojowej, nie zaś wrzątkiem. Pod wpływem wysokiej temperatury miód traci stopniowo swoje właściwości lecznicze, a cenna witamina C rozkłada się. Źródłem witaminy C (najlepiej w zestawie z rutyną) mogą być także suplementy diety.

O zbawiennych właściwościach witaminy C na odporność mówi się dużo, ale już o równie ważnej witaminie D – dużo mniej. Szkoda, bo jej wpływ na niższą zapadalność na choroby górnych dróg oddechowych jest nauce znany. Tymczasem produkcja witaminy D w organizmie ludzkim zimą, ale i wczesną wiosną jest zdecydowanie niewystarczająca. Dlaczego? Jest to witamina wytwarzana w skórze pod wpływem słońca. Lekarze zalecają więc jej suplementację od września do kwietnia, czyli w okresie, w którym ekspozycja skóry na słońce jest zbyt mała, by organizm zapewnił jej odpowiednia produkcję. Jej źródłem może być też tran, który ponadto zawiera witaminę A i zdrowe kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6. Nie należy przy tym łączyć przyjmowania tranu z suplementacją witaminy D, gdyż witaminę tę można przedawkować.

Kolejną bronią w walce o odporność są probiotyki. Są to korzystne dla ludzkiej flory fizjologicznej bakteria i drożdże. Wspomagają one przede wszystkim układ trawienny, ale niektóre mają także korzystny wpływ na odporność. Wśród nich są chociażby preparaty zawierające laseczki kwasu mlekowego (przede wszystkim z rodzaju Lactobacillus).

Poza wzmacnianiem organizmu niezwykle ważna jest też dbałość o higienę. Wirusy przeziębienia przenoszą się bardzo łatwo przez kontakt z przedmiotem, którego wcześniej dotknęła osoba chora. Stąd tak łatwo rozprzestrzeniają się one w komunikacji miejskiej, biurze czy w domu, jeśli inni domownicy chorują. Należy więc regularnie myć ręce i starać się unikać kontaktu nieumytych rąk z twarzą, szczególnie z nosem, przez którego błony śluzowe może dojść do zakażenia.

Gdy jest już za późno i dopadnie Cię przeziębienie – wzmocnij organizm, żeby miał siłę walczyć z chorobą.

Mimo wszelkich starań zdarza się, że choroby nie udaje się uniknąć. Przeziębień, które są infekcjami wirusowymi, właściwie się nie leczy. Leczy się ich objawy i wspomaga organizm w walce z wirusem. Najważniejsze, to pozostać w domu i odpoczywać, a także regularnie nawadniać organizm woda (może być z dodatkiem cytryny i miodu) lub herbatami ziołowymi. Ponadto warto sięgnąć po preparaty ziołowe i suplementy diety wspomagające odporność i pomagające w walce z objawami przeziębienia. Znaleźć je można na przykład w ofercie Nordfarm: http://www.nordfarm.pl/zwalcz-przeziebienie-pokonaj-oslabienie/.

Na kaszel:

Kiedy męczy kaszel najlepiej jest sięgnąć po napary lub preparaty z ekstraktami z tymianku. Od dawna znane są jego właściwości przeciwzapalne, wykrztuśne, ale i kojące podrażnioną błonę śluzową gardła. Dodatkowo tymianek wykazuje działanie napotne, bardzo korzystne przy podwyższonej temperaturze ciała. Doskonałym uzupełnieniem będzie też dodatek podbiału. Ta przepięknie żółto kwitnąca roślina z rodziny astrowatych działa przeciwskurczowo na mięśnie górnych dróg oddechowych, łagodząc kaszel. Podbiał działa tez osłonie, ponieważ dzięki dużej zawartości substancji śluzowych wyściela podrażnione ścianki gardła. Pomocny w walce z infekcją gardła może tez się okazać roztwór 1 łyżeczki 3% wody utlenionej z połową szklanki ciepłej (ale nie gorącej!) wody. Tak przyrządzoną mieszanką należy płukać gardło kilka razy dziennie.

Na gorączkę:

Gorączka to podstawowy mechanizm obronny naszego organizmu w walce z infekcją. Jeśli jest wysoka powinno się sięgnąć po leki ją obniżające. W stanach podgorączkowych i przy lekkiej gorączce często wystarcza nawadniane organizmu i napotne napary i wyciągi z lipy czy czarnego bzu. Pot jest bowiem naturalnym sposobem na regulację termiczną organizmu.

Na wzmocnienie i rozgrzanie:

Dodatkowo, w czasie choroby należy sięgnąć po wspomniane wcześniej witaminy i mikroelementy wspomagające odporność. Dzięki temu organizm będzie miał większe możliwości obrony przed chorobą. Doskonale sprawdzą się także maści rozgrzewające, czy wzbogacenie diety o rozgrzewające przyprawy, takie jak chili i cynamon. Nie należy przy tym zapominać o tak prostych metodach, jak grube wełniane skarpetki, ciepły koc czy działający rozgrzewająco sok malinowy. Bardzo ważny jest też sen, w czasie którego regeneruje się cały organizm, a także wzmacnia się układ odpornościowy.

Polub i udostępnij:

Ocena

User Rating

0 (0 Votes)

Summary

9,8Score

9,8

Brak komentarzy do "Uwaga! Wiosenne przesilenie."

    Skomentuj

    Twój adres email nie zostanie opublikowany.

    Facebook

    Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress