Jak walczyć z bólem brzucha w trakcie okresu?

Ból brzucha występujący w czasie miesiączki jest bardzo popularnym zjawiskiem. Zwykle spowodowany jest wzrostem stężenia we krwi hormonów zwanych prostaglandynami. Wzmagają kurczliwość mięśniówki macicy i obkurczają naczynia krwionośne, powodując powstanie uciążliwego bólu. Ból w obrębie dolnej części brzucha w tym czasie może mieć też inne podłoże.

W okresie okołomenstruacyjnym zmiany stężeń hormonów, głównie estrogenu i progesteronu, powodują zmniejszenie pasażu żołądkowo- jelitowego. Objawia się to zwykle w postaci zaparć, uczucia wzdęcia brzucha i bolesnej kolki. W wyniku nagromadzenia gazów jelitowych zwiększyć się może obwód brzucha, co daje uczucie dyskomfortu. Pomocne w przypadku takich objawów mogą okazać się preparaty na wzdęcia, przykładem takiego preparatu jest symetykon, który znajdziemy w leku Espumisan.

Jak leczyć ból miesiączkowy?

W leczeniu bólów menstruacyjnych najbardziej skuteczne są leki z grupy NLPZ (niesteroidowe leki przeciwzapalne), które działają bezpośrednio na przyczynę, zmniejszając stężenie wyzwalających ból prostaglandyn. Są to np. ibuprofen, kwas acetylosalicylowy, nimesulid czy deksketoprofen. Dobre działanie wykazują również leki rozkurczające zawierające np. drotawerynę, która zmniejsza napięcie mięśni gładkich. Obok leczenia farmakologicznego złagodzić objawy bólowe mogą ciepłe okłady dolnej części brzucha i ciepłe kąpiele.

Co robić żeby zmniejszyć bolesność miesiączek?

Aby zmniejszyć lub pozbyć się bolesnego miesiączkowania trzeba działać wieloetapowo. Higieniczny tryb życia, unikanie stresu, zdrowa dieta mogą znacząco wpłynąć na polepszenie samopoczucia w czasie menstruacji. Jednak by poprawa była zauważalna, wymagana jest systematyczność i czas potrzebny na adaptację organizmu do wdrożonych zmian.

Leki:

Bardzo dobre rezultaty uzyskuje się poprzez stosowanie doustnej antykoncepcji hormonalnej, czyli leków zawierających estrogeny i progesteron. Odpowiednio dobrane przez lekarza przyczynią się do zmniejszenia intensywności krwawień oraz towarzyszących dolegliwości bólowych.

Ruch i relaks:

Regularna aktywność fizyczna to świetny sposób na zmniejszenie a nawet całkowite pożegnanie się z bólem miesiączkowym. Szczególnie polecane są ćwiczenia rozciągające np. joga, które zmniejszają napięcie mięśni w obrębie miednicy. Dodatkowo w łagodzeniu bólu mogą przydać się techniki relaksacyjne oraz akupunktura, które obniżają napięcie mięśniowe i nerwowe.

Zdrowa dieta:

Odpowiedniej dieta to podstawa dobrze pracującego organizmu. Powinna obfitować w witaminy z grupy B, witaminę D, wapń, żelazo i magnez. Zaleca się spożywanie dużej ilości świeżych zielonych warzyw tj. szpinak, natka pietruszki, orzechów, pełnoziarnistego pieczywa i unikanie potraw ciężkostrawnych, soli i ostrych przypraw. Ponadto obok zbilansowanej diety trzeba dbać o odpowiednie nawodnienie organizmu, które zapobiegnie nadmiernemu gromadzeniu wody. Korzyści w łagodzeniu bólu może przynieść wypijanie naparów z ziół takich jak: rumianek, ziele krwawnika, dziurawca i mięty pieprzowej.

Polub i udostępnij:

Ocena

User Rating

0 (0 Votes)

Summary

9,8Score

9,8

author-avatar

Zachęcamy do kontaktu wspolpraca@vitwoman.pl

Brak komentarzy do "Jak walczyć z bólem brzucha w trakcie okresu?"

    Skomentuj

    Twój adres email nie zostanie opublikowany.

    Facebook

    Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress