Czy dieta ciężarnej bardzo różni się od standardowego zdrowego żywienia?

Jeżeli planujesz dziecko, pewnie zastanawiasz się, jakie zmiany w sposobie żywienia cię czekają. Na pewno wiesz, że musisz odżywiać się zdrowo, a od drugiego trymestru nieco zwiększyć podaż kaloryczną, jednocześnie unikając „jedzenia za dwoje”. Co odróżnia żywienie w ciąży od standardowej zdrowej diety? Przeczytaj w poniższym tekście.

dieta ciężarnej

Za „zdrową dietę” uchodzi sposób odżywiania się, w którym główną rolę odgrywają produkty roślinne, dania o niskim stopniu przetworzenia, unikanie chemicznych dodatków. Dietetycy radzą, aby w menu dominowały warzywa, w nieco mniejszym stopniu owoce, a ponadto pełnoziarniste produkty zbożowe, nasiona roślin strączkowych, orzechy, pestki. Jednak przyszła mama powinna ograniczyć ilość spożywanego mięsa. Na czas ciąży, mama powinna wprowadzić jeszcze kilka innych zmian w jadłospisie.

Żywienie w ciąży – które produkty należy wykluczyć z jadłospisu?

Wiele założeń standardowej zdrowej diety oraz diety dla kobiet ciężarnych jest bardzo podobnych – na przykład unikanie produktów zawierających izomery trans kwasów tłuszczowych. Badania sugerują, że nie tylko sprzyjają miażdżycy, ale też mogą negatywnie wpłynąć na przebieg ciąży i przyczynić się do niskiej masy urodzeniowej dziecka. Izomery trans kryją się głównie w fast foodach, daniach panierowanych, gotowych słodkich bułkach, drożdżówkach, chipsach, krakersach. Ponadto sporo mówi się o szkodliwości glutaminianu sodu, który w nadmiarze może podnosić ciśnienie i być szkodliwy dla płodu – jest m.in. składnikiem dań instant i kostek rosołowych.

Tym, co odróżnia dietę ciężarnej od standardowego zdrowego sposobu odżywiania się, są restrykcje dotyczące niektórych produktów. Kobieta spodziewająca się dziecka nie powinna jeść:

surowego mięsa, ryb, jaj, mleka, serów pleśniowych i produkowanych z niepasteryzowanego mleka (ze względu na ryzyko zakażeń mikrobiologicznych),

aloesu – ma właściwości pobudzające pracę jelit, dlatego istnieje ryzyko, że doprowadzi do skurczów macicy,

słodzików, takich jak aspartam lub sacharyna – ostrożność wynika z niedostatecznej wiedzy na temat ich wpływu na przebieg ciąży,

orzeszków ziemnych i masła orzechowego, które mogą być zanieczyszczone szkodliwymi aflatoksynami.

Z niektórych produktów nie musisz natomiast rezygnować całkowicie, jednak zdrowa dieta na czas ciąży powinna uwzględniać je w tylko ograniczonych ilościach. Należą do nich: wędzone ryby i sery, czekolada i słodycze, konserwy, produkty wysoko przetworzone.

Jakich napojów trzeba unikać w trakcie ciąży?

Warto pamiętać, że żywienie w ciąży obejmuje nie tylko to, co jemy, ale także to, co pijemy. Ciężarne często przestrzega się przed spożywaniem kofeiny, dlatego kawę lepiej ograniczyć do 1-2 słabych filiżanek, podobnie jest zresztą z herbatą. Na cenzurowanym powinny się także znaleźć kolorowe i gazowane napoje, które nie mają żadnych wartości odżywczych, za to dużo cukru. Przyszłe mamy powinny też uważać na herbatki ziołowe. Wprawdzie zioła uchodzą za zdrowe, jednak w trakcie ciąży ich moc może okazać się szkodliwa. Dotyczy to szczególnie herbaty z liści malin i poziomek, a także herbaty czerwonej, naparu z żeń-szenia oraz guarany, ze względu na brak danych potwierdzających ich bezpieczeństwo. Jakie więc zioła możesz pić w czasie ciąży bez obaw, czy są bezpieczne? Należą do nich: melisa, pokrzywa, rumianek, nagietek, dziurawiec, mniszek lekarski. Na mdłości polecany jest napar z imbiru. Oczywiście podczas oczekiwania na dziecko nie powinnaś pić alkoholu, bo w tym przypadku szkodliwość jest dobrze udowodniona.

Istnieje zatem kilka produktów, które na pewno warto spożywać na co dzień, jako składnik zdrowej diety, jednak w trakcie ciąży lepiej od nich stronić. Z tymi kilkoma wyjątkami sposób odżywiania się w ciąży przypomina standardową zdrową dietę. Jeśli przestrzegałaś jej wcześniej, nie musisz więc wprowadzać do kuchni wielkiej rewolucji.

Piśmiennictwo:

Dieta. http://www.rodzicpoludzku.pl/Ciaza/Dieta.html Data dostępu: 12.12.2018.

Diet During Pregnancy. http://americanpregnancy.org/pregnancy-health/diet-during-pregnancy/ Data dostępu: 12.12.2018.

Polub i udostępnij:

Ocena

User Rating

0 (0 Votes)

Summary

9,6Score

9,6

author-avatar

Zachęcamy do kontaktu wspolpraca@vitwoman.pl

Brak komentarzy do "Czy dieta ciężarnej bardzo różni się od standardowego zdrowego żywienia?"

    Skomentuj

    Twój adres email nie zostanie opublikowany.

    Facebook

    Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress