Hejt – (przeciw) działamy! Ruszył telefon zaufania!

Doświadczasz hejtu i przemocy? Nie wiesz, jak przeciwstawić się pomówieniom i „mowie nienawiści”? A może w swoim otoczeniu dostrzegasz przejawy takiego zachowania i chcesz wesprzeć jego ofiary? Jeśli tak – chwyć za telefon, wybierz numer 726 127 919 i dołącz do akcji „Nie hejtuję-motywuję”!


O wszechobecnym hejcie mówi się coraz więcej. Poniżanie i uporczywe nękanie dotyczy niemal każdego środowiska, choć najgłośniej mówi się o tych zachowaniach w odniesieniu do przestrzeni show-biznesu. Osoby publiczne są bowiem wyjątkowo często obiektem ataków. Nadawcy nasyconych nienawiścią komunikatów działają tak, by poprawić swoje samopoczucie, wyładować się na kimś, polepszyć sobie humor… Bez względu na pobudki, takie zachowanie może mieć poważne konsekwencje dla ofiary ataków:

Hejt jest zjawiskiem wielowymiarowym, obejmującym wiele toksycznych działań, nie tylko powszechnie przyjętej mowy nienawiści. Dostrzegam sześć istotnych elementów składowych tego procesu: wrogość, nienawiść, propagandę, piętnowanie, wykluczanie i trolling. Hejt jest więc zjawiskiem wrogiej, często napełnionej nienawiścią napaści komunikacyjnej lub opiniotwórczej na osobę lub grupę osób, aby obluzgać, znieważyć, skompromitować i wykluczyć, w tym obrazić wartości, zasady i przekonania ofiary – mówi Joanna Czerny – magister pedagogiki resocjalizacyjnej, studentka psychologii, absolwentka studiów podyplomowych z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Pracuje jako nauczyciel w przedszkolu, udziela konsultacji nastolatkom i dorosłym w ramach marki osobistej Joanna Czerny Przyjacielskie Wsparcie, w tym konsultacji pedagogicznych.

Skutki hejtu są tragiczne nie tylko dla dorosłych. Dzieci i młodzież odczuwają takie ataki jeszcze dotkliwiej. Stąd też rosnąca liczba prób samobójczych wśród młodych ludzi. Aby przeciwstawić się temu zatrważającemu zjawisku, kilkanaście miesięcy temu wystartowała ogólnopolska kampania „Nie hejtuję – motywuję”. W akcję zainicjowaną przez Ilonę Adamską błyskawicznie włączyły się znane osobowości świata show-biznesu. Szybko jednak okazało się, że kampania zatacza coraz szersze kręgi, a ogromne zapotrzebowanie na rozmowy i działania w tym kierunku zauważyć można zwłaszcza wśród młodzieży. Dlatego pomysłodawczyni kampanii „Nie hejtuję – motywuję” już od kilku miesięcy organizuje spotkania z uczniami na terenie szkół. Odzew wśród młodych ludzi przeszedł najśmielsze oczekiwania!

– Prowadzona przez nas akcja w szkołach rozwija się z pełnym rozmachem. Za nami kolejne warsztaty w Bieszczadach i w województwie lubuskim. Odwiedziliśmy aż 8 szkół – tylko we wrześniu. Za każdym razem, gdy występujemy przed dziećmi i młodzieżą widzimy, jak duże jest zapotrzebowanie na takie rozmowy. Opowiadamy o sytuacjach, z którymi mierzymy się na co dzień, używamy języka zrozumiałego przez młodzież, dlatego uczniowie z wielką chęcią uczestniczą w spotkaniach. To pokazuje, że kampania „Nie hejtuję – motywuję” jest ważna i potrzebna. Działając razem możemy zminimalizować to zjawisko – mówi Ilona Adamska.Spotkania prowadzone w szkołach pokazują też młodym, niedoświadczonym ludziom, że w obliczu hejtu nie są pozostawieni sami sobie i mogą uzyskać konkretną pomoc. Aby usprawnić te działania ruszyła kolejna odsłona akcji: telefon zaufania działający pod numerem 726 127 919.:

Pomysł i inicjatywa uruchomienia telefonu zaufania dla ofiar hejtu powstała na podstawie obserwacji zachowań agresywnych w Internecie, rozmów z nauczycielami szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz wewnętrznych badań prowadzonych z inicjatywy Europejskiego Klubu Kobiet Biznesu skali zjawiska, jakim jest hejt. Gdy Ilona Adamska, prezes Klubu poprosiła mnie o wsparcie ofiar hejtu w ramach telefonu zaufania, zgodziłam się od razu, będąc świadomą, że takie wsparcie jest potrzebne. Tym bardziej, że obserwowałyśmy deficyt takiej pomocy, przy mnogości przypadków zachowań agresywnych w skali kraju. Wspólnie zdecydowałyśmy się pomagać każdemu, kto tej pomocy potrzebuje, bez względu na wiek, więc ta pomocowa linia dedykowana jest zarówno najmłodszym potrzebującym, jak i dorosłym ofiarom hejtu.  Mój telefon zaufania, nr 726 127 919 działa pod autorskim hasłem: „Stop hejtowi, koniec z cierpieniem – znajdujemy rozwiązania” – mówi Joanna Czerny.

Mając takie narzędzie, można uzyskać wsparcie, zwłaszcza, że wiele młodych ludzi niechętnie dzieli się swoimi problemami z rodziną. Warto też podkreślić, że w ramach akcji „Nie hejtuję – motywuję” można skorzystać z fachowej pomocy prawnej: wystarczy skontaktować się pod adresem info@idmedia.pl z ekspertami – prawniczkami zrzeszonymi w Europejskim Klubie Kobiet Biznesu.

Uzyskane tam porady mogą pomoc uświadomić sprawcom przemocy, że nie są bezkarni – mimo, że wydaje im się, że internet pozwala zachować anonimowość!

Spotkania z młodzieżą, a teraz telefon zaufania i pomoc prawna to realne działania, które mogą powstrzymać falę przemocy w szkole.

Joanna Bielas

*** Więcej  o akcji na www.ekkb.pl

 

Polub i udostępnij:

Ocena

User Rating

0 (0 Votes)

Summary

9.7Score

9.7

Brak komentarzy do "Hejt - (przeciw) działamy! Ruszył telefon zaufania!"

    Skomentuj

    Twój adres email nie zostanie opublikowany.

    Facebook

    Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress