Zdrowe desery dla cukrzyków

Cukrzyca typu 2 to choroba cywilizacyjna, która dotyka coraz większej części społeczeństwa. Jej leczenie wymaga pewnych wyrzeczeń. Nie znaczy to jednak, że trzeba całkowicie zrezygnować z pysznych deserów. W jaki sposób je komponować i na co uważać? Sprawdź w naszym artykule.

Cukrzyca typu 2 – objawy i profilaktyka

Cukrzyca typu 2 to choroba metaboliczna, co oznacza, że wiąże się z przemianą materii. Organizmy chorych na cukrzycę stają się oporne na działanie insuliny. Pobudza ona metabolizowanie cukrów, które u chorych na cukrzycę nie są prawidłowo rozkładane. W efekcie poziom cukru u diabetyków jest zawyżony. Podwyższone stężenie glukozy może prowadzić do wielu groźnych powikłań (m.in. chorób krążenia, udaru, pogorszenia wzroku, niewydolności nerek), dlatego należy mu przeciwdziałać. (1)

Wśród sposobów przeciwdziałania cukrzycy wyróżnia się przede wszystkim utrzymanie prawidłowej masy ciała, regularną i umiarkowaną aktywność fizyczną oraz zdrową dietę. W przypadku tej ostatniej podstawą jest ograniczenie spożywania cukrów, zwłaszcza glukozy i sacharozy. (2) To natomiast rodzi problem związany z wyborem deserów i słodyczy dla diabetyków.

Jakie zamienniki cukru wybrać?

Cukrzycy powinni wykluczyć sacharozę (biały cukier) ze swojej diety. Mogą jednak sięgać po alternatywne słodziki. Wśród nich znajdziemy ksylitol, stewię czy erytrol. Choć są często słodsze od sacharozy, mają mniej kalorii i mogą mieć pozytywny wpływ na zdrowie. Badania pokazały np., że ksylitol nie wywołuje próchnicy, a nawet pomaga w leczeniu grzybiczych zakażeń jamy ustnej. (3) Jeśli zatem z rozrzewnieniem spoglądasz na przepisy z truskawkami obsypanymi cukrem, możesz zastąpić go słodzikiem.

Desery dla cukrzyków – co wybierać?

Diabetycy nie muszą rezygnować z deserów – możemy stworzyć wiele mniej szkodliwych wersji słodyczy dla cukrzyków. Większość gotowych ciast, ciasteczek i innych wypieków, zwłaszcza z dużą ilością kremów, ma dużą zawartość tłuszczów nasyconych i wysoki indeks glikemiczny, który oznacza szybki wzrost glukozy we krwi. Zdecydowanie cukrzycy powinni zrezygnować z ciast, takich jak: tort z kremem, makowiec, piernik, orzechowiec. Dużo lepszym wyborem dla diabetyków będą za to niesłodzone sorbety czy galaretki, wykonane ze świeżych owoców o niskiej zawartości węglowodanów i fruktozy. Po konsultacji z lekarzem prowadzącym, można również sięgnąć po kaszę manną na lekkim mleku lub desery na bazie kaszy jaglanej, a także gotowe desery dla cukrzyków – w dobrych sklepach znajdziemy wszystko, od ciastek po czekoladę, w wersji dedykowanej cukrzykom.

Owoce dla cukrzyków – jakie wybierać do deserów?

Desery możemy zamienić na owocową przekąskę, wybierając produkty bezpieczne dla cukrzyków. Można je jeść w wersji surowej, po dokładnym umyciu, ale także wykorzystać rozmaite przepisy z truskawkami, brzoskwiniami, jabłkami czy pomarańczami w roli głównej. Trzeba tylko pamiętać, by dodatki do owoców także były odpowiednie dla cukrzyków. Inne owoce o małej zawartości węglowodanów, które można wykorzystać w deserach to:

– owoce leśne: maliny, białe i czerwone porzeczki, borówki, poziomki, jagody, a także wiśnie, żurawiny i czereśnie,

– owoce cytrusowe: mandarynki, cytryny

– owoce tropikalne: papaje, melony, arbuzy, awokado

– jabłka, gruszki, morele i agrest.

Owoce, które należy wyeliminować z diety cukrzyka ze względu na wysoką zawartość fruktozy to banany, zwłaszcza mocno dojrzałe, śliwki i winogrona, czarne porzeczki oraz owoce w puszkach, słodkim syropie i owoce suszone. Mają one również dość wysoki indeks glikemiczny. Po spożyciu owoców należy sprawdzić jak wpłynęły one na poziom cukru we krwi. Warto pamiętać, że niektóre, zbyt często spożywane owoce zalecane w diecie cukrzycowej, mogą po jakimś czasie wpływać na zmianę poziomu cukru we krwi.

Chorując na cukrzycę, nie musisz rezygnować ze słodkości. Powinieneś natomiast ostrożniej wybierać swoje desery. Należy też konsultować je z lekarzem, ponieważ poszczególne produkty (i ilości) mogą inaczej wpływać na organizm w zależności od jego stanu zdrowia i kondycji organizmu.

  1. S. Smyth, A. Heron: Diabetes and obesity: the twin epidemics. „Nature Medicine”, 12 (1)/2006, s. 75-80.
  2. Type 2 diabetes mellitus: an evidence-based approach to practical management, red. M.N. Feinglos, M.A. Bethel. Totowa, NJ: Humana Press, 2008, s. 462.
  3. Abu-Elteen, Khaled H. The influence of dietary carbohydrates on in vitro adherence of four Candida species to human buccal epithelial cells. „Microbial Ecology in Health and Disease”. 17 (3), s. 156–162, 2005.

Polub i udostępnij:

Ocena

User Rating

0 (0 Votes)

Summary

9,7Score

9,7

author-avatar

Zachęcamy do kontaktu wspolpraca@vitwoman.pl

Brak komentarzy do "Zdrowe desery dla cukrzyków"

    Skomentuj

    Twój adres email nie zostanie opublikowany.

    Facebook

    Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress