Wspomaganie żywieniowe organizmu podczas infekcji

Na infekcje bakteryjne oraz wirusowe narażeni jesteśmy zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, gdy nasza odporność znacznie spada, a działanie chorobotwórcze patogenów jest szczególnie aktywne. Trwający czas letni, jest głównie kojarzony z pełnią zdrowia, słońcem i beztroskim wypoczywaniem bez przeziębień i innych infekcji. Jednak co zrobić i jak wzmocnić organizm, kiedy to podczas okresu letniego nasz organizm zostanie zainfekowany bakteriami i wirusami chorobotwórczymi?

Alergia a infekcja

Czas wiosenno-letni jest porą kiedy nasz organizm reaguje silna odpowiedzią na działanie alergenów wziewnych tj. na pyłki roślin. Podczas gdy w naszym organizmie zostają uaktywnione mechanizmy obronne przed alergenami, układ immunologiczny zostaje osłabiony. Organizm w czasie walki z alergenem jest  podatny zwłaszcza na zakażenia bakteryjne i wirusowe. Warto wówczas sięgnąć po naturalne produkty, które wzmocnią nasz układ odpornościowy. Substancje aktywnie czynne, które skutecznie wspomogą organizm podczas infekcji, znaleźć można w produktach takich jak:

  • imbir (zawiera substancje o silnym działaniu bakteriobójczym)
  • czosnek (substancje w nim zawarte – alliacyna, garlicyna neutralizują działanie bakterii chorobotwórczych)
  • miód (wywiera działanie antybiotyczne względem rozwoju bakterii, działa również łagodząco podczas przebiegu infekcji)
  • oregano (w profilaktyce i leczeniu infekcji zalecane jest szczególnie w postaci olejku, który działa bakteriobójczo poprzez wydzielanie substancji aktywnej – karwakrolu)
  • pędy sosny (stosowane głównie jako olejek z sosny o silnych właściwościach bakteriobójczych)
  • przyprawy cynamon, goździki, anyż – zawarte w nich składniki powodują hamowanie namnażania bakterii i wirusów chorobotwórczych.

Produkty te należy włączyć do codziennej diet, zarówno podczas przebiegu infekcji jak również stosować jako środek profilaktyczny. W okresie letnim zastosować możemy je jako świetny dodatek do orzeźwiających lemoniad czy letniej sałatki.

Układ odpornościowy a mikrobiom organizmu

Prawidłowe mechanizmy obronne układu odpornościowego są ściśle związane ze składem mikroflory jelitowej. Odpowiedni mikrobiom jelit zapewnia naturalna ochronę przed patogenami chorobotwórczymi, dzięki czemu spada ryzyko zachorowań na infekcje bakteryjne czy wirusowe. Dobroczynne bakterie wspomagające naszą mikroflorę jelit znaleźć można w wielu produktach żywnościowych. W codziennej diecie, zarówno podczas infekcji jak i w profilaktyce warto sięgać po takie produkt jak:

  • mleczne napoje fermentowane (jogurty, kefiry, maślanki)
  • roślinne produkty fermentowane (kiszonki a w tym ogórki, kapusta kiszona)
  • napoje roślinne fermentowane (kwas chlebowy, kwas buraczany, sok z kapusty kiszonej)

Produkty te w swoim składzie zawierają miedzy innymi dobroczynne bakterie kwasu mlekowego (LAB), tworzące naturalna florę bakteryjną jelit.

Witaminy i składniki mineralne – w obronie przed infekcją

Niezbędnymi składnikami jakie powinny znaleźć się w codziennym jadłospisie przy infekcji są przede wszystkim witamina C oraz cynk. Pierwszy składnik jest bardzo dobrze znany, lecz wciąż niewykorzystywane zostają naturalne produkty zawierające znaczne ilości witaminy C w prewencji oraz leczeniu infekcji. Zawartość cynku w diecie przy infekcjach nie jest również brana pod uwagę, co stanowi duży błąd.

Witamina C

Aktywuje nasz układ odpornościowy zwłaszcza główne komórki  biorące udział w odpowiedzi immunologicznej – limfocyty. Ochrania ponadto komórki układu odpornościowego przed procesami utleniania i degradacji.

Pomimo wzrastającej świadomości na temat zawartości oraz działania Witaminy C z produktów żywnościowych, wciąż sięgamy zbyt często po gotowe suplementy, zamiast po naturalne źródła witaminy C. Spożywając produkty o wysokiej zawartości tej witaminy dostarczamy do organizmu również inne biologicznie czynne substancje, które wpływają miedzy innymi na przyswajalność i działanie witaminy C.

Produkty, które zawierają duże ilości witaminy C:

  • czarna porzeczka
  • pietruszka natka
  • czarny bez
  • aronia
  • kapusta kwaszona
  • papryka czerwona
  • dzika róża
  • truskawka
  • jarmuż, brokuł, brukselka

Witamina C wspomaga wchłanianie żelaza, dlatego warto łączyć ją w codziennej diecie z produktami zawierającymi znaczące ilości tego pierwiastka np. z mięsem czerwonym.

Cynk

Jest jednym z głównych pierwiastków modulujących i wspierających pracę układu odpornościowego. Skutecznie niszczy błony komórkowe bakterii i wirusów, wpływając na zahamowania ich rozwoju w organizmie.

Szereg występujących infekcji, spowodowany jest często niedoborem tego pierwiastka w codziennym jadłospisie. Produkty, które pozwolą nam dostarczyć odpowiedniej ilości cynku to:

  • produkty zbożowe (razowa mąka pszenna, zarodki pszenne, otręby)
  • produkty mleczne (ser twarogowy i ser żółty)
  • mięso (cielęcina, wołowina, podroby- wątróbka)
  • owoce morza
  • orzechy włoskie, orzechy laskowe, migdały, sezam
  • jaja
  • kakao, czekolada gorzka

Dieta zawierająca odpowiednie ilości cynku oraz witaminy C, skutecznie wspomoże naszą naturalną odpowiedź immunologiczną. Odpowiednio zbilansowany jadłospis pod względem zawartości składników odżywczych tj. białka, węglowodanów i tłuszczów, pozwoli na utrzymanie pełni zdrowia. Przy wystąpieniu infekcji zbilansowana dieta pozwoli na sprawne funkcjonowanie organizmu w zwalczaniu szkodliwych drobnoustrojów. W wyborze odpowiednich produktów, które wspomogą nasz organizm w walce z patogenami, pomoże nam odpowiedni specjalista – dietetyk. Dzięki nowoczesnej, zaawansowanej wyszukiwarce dietetyków Kcalmar.com możemy wyszukać dietetyka o danej specjalizacji. Strona pozwoli nam na współpracę ze specjalistą, który odpowiednio zbilansuje nasz codzienny jadłospis, dbając by znalazły się w nim wszelkie niezbędne składniki potrzebne chociażby do wzmacniania naszej odporności. Dodatkowo informacje zawarte na blogu https://kcalmar.com/blog/ dostarczą nam wiedzy na temat prawidłowego odżywania, również w stanach chorobowych.

Polub i udostępnij:

Ocena

User Rating

5 (1 Votes)

Summary

9,2Score

9,2

author-avatar

Zachęcamy do kontaktu wspolpraca@vitwoman.pl

Brak komentarzy do "Wspomaganie żywieniowe organizmu podczas infekcji"

    Skomentuj

    Twój adres email nie zostanie opublikowany.

    Facebook

    Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress