Skinny fat – paradoks prawidłowej sylwetki

„Skinny fat” to określenie szczupło-otyłej sylwetki. Osoby z taką budową ciała cieszą się niską wagą i smukłą figurą, jednak skrywają pod skórą znaczne pokłady tkanki tłuszczowej, nierzadko w towarzystwie cellulitu. Etiologia niesprężystego ciała jest szeroka.

Czym charakteryzuje się sylwetka typu skinny fat?

Skinny fat to typ sylwetki, w której BMI, czyli wskaźnik stosunku wagi do wzrostu, nie odbiega od normy, a figura jest smukła i wydaje się zdrowa. Tajemnica budowy ciała tego typu znajduje się w proporcjach tkanki tłuszczowej do tkanki mięśniowej, przy czym tej pierwszej jest w nadmiarze, a mięśnie są słabe, nierozbudowane i zwyczajnie niewidoczne. Nierzadko skinny fat określana jest jako budowa szczupło-otyła lub chudo-tłusta, ponieważ grubej tkance podskórnej często towarzyszy cellulit, a ciało wydaje się wiotkie, bezkształtne i niesprężyste, choć pozornie osoba cieszy się smukłą figurą i dobrze wygląda w ubraniu. Skinny fat to powszechnie występujące zjawisko u osób w każdym wieku i obojga płci. Osoby obciążone tą sylwetką są narażone w podobnym stopniu na choroby związane z nadwagą i otyłością jak ci, których BMI przekracza górną granicę normy, czyli 24,99.

Aby szybko sprawdzić swoje BMI, warto skorzystać ze specjalistycznego narzędzia, jakim jest kalkulator BMI. To prosty algorytm matematyczny, którego wynik wskazuje przedział ryzyka chorób wynikających z niewłaściwej dla danej grupy wiekowej masy ciała. Narzędzie używane jest przez medyków wszelkich specjalności, od internistów, poprzez dietetyków, aż po fizjoterapeutów i trenerów personalnych do planowania leczenia problemu nadmiernej i zbyt niskiej masy ciała oraz kontrolowania procesu terapeutycznego w kierunku przybierania lub tracenia wagi. Problem skinny fat najczęściej dotyczy osób prowadzących siedzący tryb życia, nieaktywnych fizycznie oraz tych, które nie dbają o poprawę tempa i jakości metabolizmu za pomocą diety i sportu.

Przyczyny skinny fat

Przyczyn figury skinny fat można dopatrywać się na wielu płaszczyznach, głównie związanych z niewłaściwym trybem życia. Problem braku jędrności i sprężystości ciała wynika najczęściej z nieprawidłowego procesu odchudzania. Błędnie przeprowadzona redukcja powoduje szybką utratę zbędnych kilogramów, ale bez wzmocnienia masy mięśniowej. W efekcie skóra staje się wiotka i nieatrakcyjnie układa się na ciele.

Właściwe i zdrowe profilowanie sylwetki wymaga regularnych treningów wytrzymałościowych, tzw. cardio, oraz wprowadzenia ćwiczeń siłowych, czyli wzmacniających. Nadmierna aktywność fizyczna oparta na treningach cardio i pozbawienie ciała pracy nad rozbudową mięśni sprzyja efektowi skinny fat. Częstym błędem w modelowaniu sylwetki jest także trening tylko wybranych partii ciała, obciążonych największą ilością tkanki tłuszczowej, np. ud czy brzucha.

Niemałe znaczenie w kształtowaniu się chudo-otyłej budowy wywiera dieta. Osoby pragnące szybko pozbyć się nadwagi często decydują się na głodówkę, czyli radykalne odstawienie dotychczasowych posiłków i przekąsek. Zbyt małe porcje lub zbyt duże przerwy pomiędzy posiłkami hamują metabolizm i wpływają na uczucie wilczego głodu. W efekcie apetyt rośnie i często po utracie pierwszych kilogramów wraca ze zdwojoną siłą.

To często obserwowane zachowanie szczególnie u kobiet, których obsesja na punkcie szybkiej utraty wagi przysłania racjonalne myślenie o konsekwencjach zdrowotnych. W efekcie organizm stopniowo odwadnia się, a mięśnie wiotczeją, niepoddawane pracy siłowej. Zjawisko skinny fat powstaje także u osób niepracujących nad redukcją wagi, ale również w ich przypadku jest wynikiem nieracjonalnego podejścia do diety i aktywności fizycznej. Jednym z głównych produktów wpływających na utrzymanie się wysokiej zawartości tkanki tłuszczowej w ciele są wysoko przetworzone posiłki, takie jak fast foody, czyli produkty bogate w sól, cukier i tłuszcze nasycone.

Jak wydostać się ze szponów skinny fat?

Kiedy jakość ciała zauważalnie spadła, należy niezwłocznie wyeliminować błędy żywnościowe i treningowe. Regularna i właściwa aktywność fizyczna poprawia metabolizm i sprzyja spowolnieniu procesów starzenia. Masa mięśniowa jest niezbędna do utrzymania zdrowia i harmonii pracy narządów wewnętrznych oraz układu ruchu. Również tkanka tłuszczowa odgrywa znaczące role w organizmie, np. termoizolacyjną, magazynującą czy metaboliczną, jednak w nadmiernej ilości może być niebezpieczna, m.in. dla drożności naczyń krwionośnych, wydajności stawów kończyn dolnych czy pracy serca i innych życiodajnych organów.

Odzyskanie kontroli nad jednym i drugim rodzajem tkanki to klucz do zdrowej, smukłej, atrakcyjnej sylwetki. W terapii skinny fat przede wszystkim należy zadbać o połączenie odpowiedniej diety z systematycznym wysiłkiem fizycznym o charakterze aerobowym i siłowym. Aby odbudować masę mięśniową, najważniejszym elementem diety są białko i węglowodany. Warto także wprowadzić możliwie dużą ilość naturalnych, nieprzetworzonych produktów bogatych w cenne witaminy, minerały oraz inne wartości odżywcze, budulcowe i energetyczne.

Z kolei ćwiczenia będą odpowiednim bodźcem na skinny fat tylko w przypadku właściwego ich doboru, uwzględniającego obciążenie i rodzaj aktywności. Dla początkujących polecany jest trening z obciążeniem własnego ciała, np. kalistenika, jednak z czasem należy dołożyć ciężar z zewnątrz. Treningi cardio na bieżni czy orbitreku nie są zabronione, ale warto je ograniczyć do 1 sesji w tygodniu i urozmaicić ćwiczenia wytrzymałościowe o intensywne sesje HIIT (high intensity interval training), czyli formę treningu polegającą na przeplataniu krótkich okresów intensywnego wysiłku okresami krótkiego wysiłku o umiarkowanej mocy.

Warto też wprowadzić TBC (total body conditioning), czyli połączenie ćwiczeń aerobowych z siłowymi w jednej dynamicznej sesji. Aktywność fizyczna sprzyja nie tylko redukcji tkanki tłuszczowej, ale także budowaniu mięśni, które wpływają na wygląd sylwetki i jędrność skóry.

Polub i udostępnij:

Ocena

User Rating

0 (0 Votes)

Summary

9,8Score

9,8

author-avatar

Zachęcamy do kontaktu wspolpraca@vitwoman.pl

Brak komentarzy do "Skinny fat - paradoks prawidłowej sylwetki"

    Skomentuj

    Twój adres email nie zostanie opublikowany.

    Facebook

    Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress