Jak się przygotować do biegania?

Bieganie to jedna z najpopularniejszych form aktywności fizycznej. Mówi się, że wystarczy spróbować raz, by pokochać ten sport. Czy rzeczywiście tak jest? Biegania nie trzeba się uczyć. Mamy je we krwi odkąd zaczęliśmy stawiać pierwsze kroki. Praktycznie już wtedy, dokąd mieliśmy iść tam biegliśmy. Jeśli jednak chodzi o bieganie jako regularną aktywność, należy się odpowiednio przygotować, by m.in. nie nabawić się kontuzji. Dlatego warto dowiedzieć się jak się przygotować do biegania. 

jak się przygotować do biegania

Jak się przygotować do biegania?

  • upewnij się, czy możesz biegać

Przed rozpoczęciem biegania warto udać się do lekarza, by ten ocenił nasz aktualny stan zdrowia, zlecił badania profilaktyczne, jeśli dawno nie były wykonywane i poinstruował, co wymaga szczególnej ostrożności. Intensywne treningi nie są dozwolone w przypadku znacznego powiększenia mięśnia sercowego, nadciśnienia tętniczego nie poddającego się leczeniu, ostrych chorób infekcyjnych, choroby niedokrwiennej serca powodującej ból dławicowy przy minimalnej aktywności ruchowej, wczesnego okresu po zawale mięśnia sercowego. Nawet jeśli nie masz objawów chorobowych, ani żadnych niedawno przebytych schorzeń, warto wykonać podstawowe badania profilaktyczne.

  • określ swój własny cel

By wytrwać w postanowieniu, a bieganie nie zakończyło się na jednym kilkuminitowym treningu, powinieneś jasno określić swój cel. Może chcesz schudnąć kilka kilogramów? Jeśli tak, określ ile, to ważne. Ustal tygodniową liczbę treningów, dystans, który będziesz pokonywać. Określ, czy chfesz korzystać z bieżni (domowej lub w klubach fitness) czy biegać w terenie. Czy będziesz biegał sam, a może ktoś ma ochotę dotrzymywać ci towarzystwa?

  • zainwestuj w wyposażenie

O ile zacząć biegać można w zwykłym dresie, czy koszulce i spodenkach i nie trzeba od razu inwestować w profesjonalny ubiór, tak wybór odpowiedniego obuwia powinien być dla ciebie priorytetem. Odpowiednie obuwie zwiększa komfort treningu, zmniesza ryzyko kontuzji, które u biegaczy-amatorów jest nagminne, a także zmniejsza ewentualny ból oraz eliminuje ryzyko powstawania otarć czy odcisków. O tym, jak wybrać buty do biegania, wspominamy poniżej.

  • pamiętaj o rozgrzewce i rozciąganiu

Pamiętaj, że rozgrzewka przygotowuje mięśnie do wysiłku oraz zapobiega kontuzjom. Powinna składać się z truchtu, różnego rodzaju krążeń i skipów (ćwiczenia stanowiące element biegowego wahadła). Odpowiednio przygotowany do aktywności organizm jest odporniejszy na urazy i kontuzje, zwiększa swoją wydolność i pozwala wydłużać czas trwania treningów.

  • wybieraj łono natury

Wiosną i latem pogoda sprzyja aktywności na świeżym powietrzu i warto z niej korzystać jak najczęściej. Warto także wiedzieć, że zgodnie z przeprowadzonymi badaniamy, bieganie w terenie znacznie bardziej rozładowuje napięcie i stres. Ponadto bieganie po leśnej, miękkiej nawierzchni jest zdecydowanie bardziej przyjazne dla stawów niż asfalt, chodnik, czy bieżnia. Pamiętaj, by od czasu do czasu dać odpocząć stawom i wybierać treningi na łonie natury.

  • ostrożnie oceniaj swoje możliwości

Postawowym błędem początkującego biegacza jest błędna ocena swoich możliwości. Każdy z dnia na dzień chciałby pokonywać godne podziwu dystanse, dlatego też trenujemy zbyt często i zbyt intensywnie nabawiając się kontuzji lub zwyczajnie się zniechęcając. Nie od razu zostaniesz mistrzem świata. Zastanów się, czy tak naprawdę chcesz nim być, czy chodzi ci tylko o poprawę kondycji, wysmuklenie sylwetki czy zrzucenie kilku kilogramów. Cierpliwość i konsekwencja dają najlepsz rezultaty.

buty do biegania kalenji

Jakie buty do biegania wybrać?

Buty do biegania muszą zapewniać komfort i bezpieczeństwo. Uderzenie stopy o podłoże w trakcie biegania generuje wstrząc będący odpowiednikiem twojej trzykrotnej wagi. Taki wstrząś rozchodzi się od pięty aż po górną część kręgosłupa. Choć stawy amortyzują wstrząsy, są poddawane ciężkiej próbie, dlatego też tak istotna jest odpowienia amortyzacja butów. Pomimo niezwykle ważnego systemu amortyzacji, buty powinny pozostawać lekkie i wygodne.

Warto już przed zakupem butów określić po jakiej nawierzchni będziesz biegał, bowiem inny rodzaj obuwia jest dobierany do nawierzchni twardych, a inny do terenów z dużą ilością piachu, kamieni i błota (buty trailowe). Do amatorskiego biegania najczęściej wybierane są te pierwsze, a więc buty przeznaczone do biegania po ulicy, chodnikach, asfalcie i innych twardych nawierzchniach. To ubuwie doskonale sprawdza się również na ubitych leśnych duktach i charakteryzuje je mała waga i duża elastyczność. Z kolei buty trailowe charakteryzują się twardą podeszwą z uwydatnionym bieżnikiem, bowiem ich głównym zadaniem jest zapewnienie ochrony i stabilizacji.

Przy doborze butów prawdopodobnie spotkamy się z terminami: pronacja i supinator.  Pronacja to sposób, w jaki stopa obraca się do wewnątrz, gdy chodzimy lub biegamy. Pronator, zwany potocznie płaskostopiem, to najczęstszy typ budowy stopy. Buty polecane posiadaczom takiego rodzaju stóp posiadają wsparcie od wewnętrznej części buta, aby nie przechylać zanadto stopy do wewnątrz w czasie stawiania kroku. Osoby nadmiernie obciążające zewnętrzną krawędź stopy (supinator) powinny wybierać buty z mocną amrotyzacją.

Pamiętaj, że odpowiednie przygotowanie do biegania może zapewnić wygodę, bezpieczeństwo i motywację na długie treningi. 

Polub i udostępnij:

Ocena

User Rating

5 (1 Votes)

Summary

9,9Score

9,9

author-avatar

Zachęcamy do kontaktu wspolpraca@vitwoman.pl

Brak komentarzy do "Jak się przygotować do biegania?"

    Skomentuj

    Twój adres email nie zostanie opublikowany.

    Facebook

    Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress