Dieta Dukana – na czym polega, zalecenia

Dieta Dukana to inaczej dieta wysokobiałkowa opracowana przez francuskiego lekarza Pierre Dukana. Jest to dieta odchudzająca, na której stosowanie składa się kilka faz.

Do dnia dzisiejszego sformułowano wiele zaleceń żywieniowych, jak również opracowano kilkanaście, a może nawet kilkadziesiąt rodzajów diet. Wszystkie te starania miały jeden cel – poprawić jakość naszego życia poprzez zmniejszenie ryzyka rozwoju chorób cywilizacyjnych i/lub złagodzenie przebiegu chorób już istniejących. Jedną z diet o zamierzonym, korzystnym wpływie na zdrowie jest dieta Dukana. W niniejszym artykule omówimy czym ona jest, w jakim celu oraz w jaki sposób należy ją stosować, jak również scharakteryzujemy jej wady i zalety. Natomiast osoby zainteresowane konkretnym jadłospisem jaki można zastosować przy tej diecie odsyłamy na stronę WygranaOnline gdzie taki jadłospis można znaleźć.

Czym jest dieta Dukana?

Dieta Dukana to jedna z najpopularniejszych diet odchudzających na całym świecie, która została opracowana przez byłego lekarza – Pierre’a Dukana. Jest to dieta wysokobiałkowa (inaczej dieta proteinowa), która jak sama nazwa wskazuje – opiera się na zwiększeniu spożycia białka, przy jednoczesnym ograniczeniu podaży tłuszczów i węglowodanów.

Dieta Dukana – najważniejsze zasady

Dieta Dukana składa się z czterech głównych etapów:

  1. Fazy uderzeniowej – polega na spożywaniu wyłącznie produktów białkowych (głównie chudego mięsa, podrobów, ryb, owoców morza, niskotłuszczowych produktów mlecznych, jaj). Z jadłospisu należy wykluczyć warzywa, owoce, produkty zbożowe, a także inne źródła węglowodanów i tłuszczów. Faza ta trwa od 2 do 10 dni.
  2. Fazy naprzemiennej– na tym etapie naprzemiennie spożywa się posiłki białkowe lub posiłki białkowe w połączeniu z warzywami nie skrobiowymi (są to np. cukinia, bakłażan, ogórek, dynia, pomidor, szpinak, jarmuż, sałata, kapusta, fasolka szparagowa, szparagi). Zamiana ta odbywa się w seriach dniowych. Oznacza to, że jednego dnia spożywamy tylko produkty białkowe (jak w fazie uderzeniowej), zaś kolejnego dnia do produktów białkowych dołączamy warzywa. Następnie taki cykl jest powtarzany aż do uzyskania zadowalających efektów. Wspomniany cykl można stosować w różnych opcjach, np. 1/1, 2/2, 3/3 itd. Dla przykładu, opcja 2/2 oznacza, że przez dwa dni spożywamy tylko posiłki białkowe, a przez kolejne dwa dni – posiłki białkowe + warzywa.
  3. Fazy utrwalenia – rozpoczyna się po osiągnięciu zamierzonej masy ciała. W fazie trzeciej, poza wspomnianymi produktami białkowymi i warzywami nie skrobiowymi, do jadłospisu można włączyć również niewielkie ilości owoców (z wykluczeniem wysokocukrowych – bananów, wiśni, winogron), pełnoziarnistych produktów zbożowych, tłustego nabiału i produktów skrobiowych. Dodatkowo dopuszczone jest spożycie dwa razy w tygodniu dowolnego posiłku, bez żadnych ograniczeń. Czas trwania tego etapu jest uzależniony od ilości kilogramów, które udało się zrzucić.Przyjmuje się, że na każdy jeden utracony kilogram, etap ten stosuje się przez 10 dni. Oznacza to, że jeżeli schudliśmy 7 kg, wówczas okres fazy utrwalania trwa 70 dni (7 kg * 10 dni). 
  4. Fazy stabilizacyjnej– po zakończeniu fazy utrwalania przychodzi czas na stabilizację, czyli etap, podczas którego możemy odżywiać się już bez istotnych ograniczeń, oczywiście z zachowaniem podstawowych zasad zdrowego żywienia. Dodatkowo jeden dzień każdego tygodnia powinien być przeznaczony na spożywanie produktów wyłącznie wysokobiałkowych, podobnie jak w fazie pierwszej (uderzeniowej).

Dieta Dukana – zalety i wady

Dieta Dukana budzi wiele kontrowersji wśród lekarzy, dietetyków i osób starających się zrzucić zbędne kilogramy. Istnieje zarówno wielu zwolenników, jak i przeciwników tego sposobu żywienia. Czy dieta Dukana posiada jakiekolwiek zalety? Wydaje się, że najważniejszym, pozytywnym aspektem stosowania tej diety jest faktyczna możliwość zgubienia nadmiernych kilogramów. W porównaniu do tradycyjnej diety odchudzającej, dieta Dukana nie wymaga ważenia produktów i liczenia kalorii. Jednak na tym kończy się lista korzyści stosowania diety wysokobiałkowej.

Dieta Dukana posiada wiele wad, a jej zasady nie są zgodne z powszechnie przyjętymi zaleceniami dotyczącymi zdrowego żywienia. Wśród najważniejszych minusów wymienia się:

  • Bardzo częste pojawianie się efektu jo-jo – powrotu wyjściowej masy ciała (lub wyższej)
  • Występowanie zaparć (niska zawartość błonnika)
  • Niedobór witamin i składników mineralnych w trakcie pierwszych trzech faz diety
  • Uczucie przewlekłego zmęczenia (szczególnie w pierwszych fazach)
  • Dieta Dukana nie może być stosowana przez osoby z chorobami nerek i wątroby

Biorąc pod uwagę powyższe kwestie, dieta Dukana nie jest optymalnym i zalecanym sposobem na odchudzanie.

Polub i udostępnij:

0cena

User Rating

5 (2 Votes)

Summary

9,7Score

9,7

author-avatar

Zachęcamy do kontaktu wspolpraca@vitwoman.pl

Brak komentarzy do "Dieta Dukana – na czym polega, zalecenia"

    Skomentuj

    Twój adres email nie zostanie opublikowany.

    Facebook

    Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress