Dieta ciężarnej i matki karmiącej

Dieta kobiety w ciąży, a następnie karmiącej piersią jest przedmiotem wielu dyskusji i wywołuje dużo emocji zarówno u mam, jej najbliższej rodziny jak i dietetyków. Najważniejszą zasadą, o której należy pamiętać jest -trzeba jeść dla dwojga, a nie za dwoje.

dieta w ciążyZawartość kaloryczna posiłków w pierwszym trymestrze nie musi ulec zwiększeniu względem stanu sprzed ciąży, w drugim należy dołożyć tylko 300-350 kcal dziennie, a w trzecim 470-500 kcal. Podane wielkości zaspokajają “fizjologiczny koszt ciąży”, określający ilość składników pokarmowych koniecznych do prawidłowego rozwoju dziecka i przygotowania do prawidłowej laktacji w czasie połogu. Na zwiększoną masę ciała kobiety składa się: 3300 g potencjalnej wagi przeciętnego noworodka, 800 g powiększonej masy macicy, 650 g wagi łożyska, 800 g płynu owodniowego, 500 g wagi powiększonych piersi, 1250 g zwiększonej objętości krwi, 2000 g wagi uwodnionych tkanek, 1700-2700 g – dodatkowego przyrostu masy ciała ciężarnej. Z powyższych wyliczeń wynika, że całkowity ciężar ciała kobiety w ciąży rośnie średnio o 11-12 kg (w przypadku bliźniaków o 20 kg).

Jak kształtować jadłospis w czasie ciąży i karmienia piersią?

Na idealnie skomponowaną dietę w ciąży powinny składać się:
● 5 porcji warzyw;
● 2 porcje owoców dziennie;
● codzienna porcja węglowodanów i białka (w proporcjach: 60% białko zwierzęce i 40% białko roślinne);
● błonnik pokarmowy;
● 1-2 razy w tygodniu ryby morskie lub owoce morza;
● oleje roślinne bogate w kwasy omega-3;
● orzechy, nasiona i pestki (są bogate w kwasy alfa-linolenowy);
● nabiał (podaż wapnia powinna kształtować się na poziomie 1200 mg dziennie – oprócz typowych produktów mlecznych warto wzbogacić dietę o ryby, które są zjadane wraz ośćmi – śledzie czy sardynki);
● witamina D3 (pomaga przyswajać wapń);
● ograniczona ilość sacharozy i cukrów prostych (nadmierna podaż cukru możne prowadzić do cukrzycy ciężarnych następującej na skutek efektu glikemicznego).

Jakich produktów unikać w ciąży i laktacji?

● surowych jajek i przetworów z nich (lodów, kremów, domowego majonezu oraz produktów z niepasteryzowanego mleka) niosących ryzyko zachorowania na salmonellę i gronkowca;
● surowego mięsa – którego spożywanie może wiązać się z toksoplazmozą wywołaną pierwotniakiem toxoplasmoza gondii (przenoszonego również przez koty);
● surowych ryby i owoców morza;
● ryb i wędlin wędzonych zawierających wielopierścieniowe węglowodany aromatyczne (WWA), niektóre z nich sa rakotwórcze. Organizm malucha nie jest w stanie sobie z nimi poradzić;
● serów miękkich i pleśniowych – mogą prowadzić do poronienia i występowania wad płodu;
● produktów popsutych, spleśniałych i przeterminowanych – pleśń zdjęta z powierzchni nie hamuje działania mikrotoksyn znajdujących się wewnątrz produktu;
● alkoholu, który w całości przenika przez łożysko do organizmu dziecka (w przypadku nadużywania alkoholu dziecko może urodzić się z FAS – alkoholowym zespołem płodowym, który wiąże się z uszkodzeniami mózgu, układu nerwowego i spowolnienia układu nerwowego);
● palenia papierosów, które uszkadza rozwijające się płuca i gorzej natlenia krew;
● kawy, napojów energetycznych i coli, które za sprawą kofeiny nadmiernie pobudzają organizmy matki i dziecka;
● czarnej herbaty, która silnie pobudza system nerwowy, a dodatkowo może przyczyniać się do nasilenia zaparć;
● jedzenia z fast foodów i wysokoprzetworzonego;
● soli – prowadzącej do obrzęków i wzrostu ciśnienia;
● przypraw z glutaminianem sodu;
● sklepowych wędlin, których smak i trwałość są wzmacniane azotanami i fosforanami;
● słodyczy, które mogą prowadzić do cukrzycy i podwyższenia ciśnienia krwi;
● nadmiaru cytrusów ( mogą alergizować);
● warzyw kapustnych i strączkowych, które wywołują wzdęcia;
● potraw tłustych i smażonych.

Oczywiście, część z powyższych rad powinna być stosowana również w diecie codziennej, bez względu na ciążę.

Dieta zalecana w czasie laktacji

Kobieta, która chce karmić piersią powinna wzbogacić swoją dietę w wapń i spożywać około 5 szklanek mleka, 50 g twarożku i 2 plasterków żółtego sera, by jej laktacja była na właściwym poziomie. Dobrymi źródłami wapnia są również ziarna sezamu, amarantusa, pestki dyni i słonecznika, melasa buraczana. Jeśli mama nie zapewni sobie właściwej podaży wapnia może odczuć to za sprawą osłabionych zębów, wypadania plomb i osteoporozy. Należy bezwzględnie urozmaicać dietę o różne ryby, które dostarczają jodu, fosforu, białka, witaminy A oraz cennych kwasów omega-3 (polecane są szprotki, tuńczyka, łososia, makrela, śledzie i sardynki). Należy spożywać dużo świżzych warzyw i owoców będących źródłem witamin, składników mineralnych i błonnika. Nie można zapominać o spożywaniu pełnoziarnistych produktów zbożowych: ciemnego pieczywa, razowych makaronów, brązowego ryżu.

Owoce pestkowe (brzoskwinie, morele, czereśnie, śliwki) mogą powodować kolkę. Należy unikać ostrych przypraw i warzyw, które mogą wpłynąć na smak mleka, a także wywołać biegunkę u dziecka, produktów konserwowanych ze sztucznymi barwnikami i aromatami (gotowych dań, landrynek, żelków). Szczególną uwagę należy poświęcić produktom alergizującym takim jak orzeszki ziemne, kakao, truskawkom, mleku krowiemu. Nie oznacza to, że należy te produkty wyeliminować już na początku, a jedynie bacznie obserwować, czy dziecko nie ma po nich jakichś objawów uczulenia. Jeśli taki objaw zostanie zaobserwowany należy wyeliminować dany produkt, a po 4-5 tygodniach wprowadzić go ponownie i sprawdzić, czy nie ma zaostrzenia symptomów. Ważne, by w przypadku stosowania diety eliminacyjnej skonsultować się z lekarzem i dietetykiem i opracować dietę, która dostarczy pełnowartościowych składników.

Dzięki właściwej, dobrze zbilansowanej diecie matki i w czasie laktacji dziecko ma szanse na prawidłowy rozwój intelektualny i fizyczny, a także uniknięcie chorób cywilizacyjnych: nadwagi, cukrzycy, ciśnienia tętniczego.

Więcej cennych rad dot. diety ciężarnej i karmiącej znajduje się tutaj.

Ocena

User Rating

5 (1 Votes)

Summary

9,5Score

9,5

author-avatar

Zachęcamy do kontaktu wspolpraca@vitwoman.pl

Brak komentarzy do "Dieta ciężarnej i matki karmiącej"

    Skomentuj

    Twój adres email nie zostanie opublikowany.

    Facebook

    Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress