Chcesz trenować bieganie w upalne dni? Zobacz, jak to zrobić!

Nie od dziś wiadomo, że sport to zdrowie. Ale czy na pewno i w każdej sytuacji? Otóż nie. Istnieją bowiem takie sytuacje, kiedy trenując, możesz wyrządzić sobie więcej szkody niż pożytku – szczególnie, jeśli robisz to w sposób nieodpowiedni. Do jednej z nich bez wątpienia należy np. bieganie w upale czy też uprawianie jakiejkolwiek innej formy aktywności w czasie gorących dni. Wówczas nietrudno o przegrzanie organizmu, które może pociągać za sobą poważne konsekwencje zdrowotne. Jak zatem trenować w upalne dni, aby było możliwie najbezpieczniej?

chcesz-trenowac-bieganie-w-upalne-dni

Co Ci grozi?

Biegając, czy też uprawiając inny sport na zewnątrz w czasie dużych upałów, narażasz się np. na udar słoneczny, który jest konsekwencją wspomnianego wyżej przegrzania organizmu, zwłaszcza przegrzania głowy oraz szyi. Do udaru cieplnego dochodzi między innymi z powodu nadmiernego wysiłku fizycznego, a takim bez wątpienia jest trening w niesprzyjających warunkach. Organizm potrafi tylko do pewnego stopnia bronić się przed zbyt wysoką temperaturą.

Pocisz się, gdy jest Ci ciepło, ponieważ organizm się ochładza, chcąc sobie w ten sposób zapewnić optymalną temperaturę. Kiedy jednak jest ona za wysoka, gromadzisz tak dużą ilość ciepła, że regulacja cieplna Twojego organizmu zostaje zaburzona. Pierwszymi objawami udaru słonecznego są: ogólne osłabienie, podwyższone ciśnienie krwi, przyspieszony puls. Mogą pojawić się: gorączka, dreszcze, nudności, wymioty, zawroty głowy. Może dojść także do utraty przytomności.

Innym, równie niebezpiecznym następstwem niewłaściwego przygotowania do treningu jest odwodnienie. Pierwsze objawy są niepozorne – suchość w ustach, „zwyczajne” uczucie pragnienia, osłabienie, ból głowy. Wydawałoby się, nic takiego. Odwodnienie, jeśli ubytek wody sięga powyżej 15 proc. masy ciała, prowadzi do śmierci…

Nawadnianie organizmu – jak i co pić?

Właściwe nawadnianie organizmu to coś, o co koniecznie musisz zadbać. Niby nic odkrywczego, bo nawet dziecko wie, że w czasie upałów trzeba przyjmować większą ilość płynów, a np. po bieganiu chce się pić bardziej niż zwykle. Ważne jest jednak nie tylko to, aby pić, bo i to, jak oraz co pić w czasie treningu.

Na pewno nie możesz sięgać po napoje gazowane, z dodatkiem wszelkich możliwych sztucznych barwników i konserwantów. To oczywiste. Niekoniecznie natomiast sięgaj po samą wodę. Jeśli planujesz bieganie w upale, lepszym rozwiązaniem będzie zaopatrzenie się w napoje izotoniczne. Nie tylko doskonale nawadniają organizm, ale też dostarczają mu cennych witamin i elektrolitów.

Pamiętaj o tym, aby nie pić naraz dużych ilości płynów, ale często i małymi łykami. Zbyt duża ilość płynu zwyczajnie Cię obciąży, a i tak nie ugasi dostatecznie pragnienia. Przyjmuje się, że podczas jednej godziny treningu należy wypijać nie więcej niż pół litra płynów.

O tym, jak uniknąć przykrych konsekwencji treningu, możesz przeczytać również w artykule trenera Joanny Palki pt.: Jak radzić sobie z treningiem w upale?

Rozsądne godziny treningów

Lubisz trenować w samo południe albo akurat tylko wtedy masz czas? W największe upały nie jest to dobry pomysł! Spróbuj tak ustawić swój plan dnia, by móc biegać np. zaraz z rana (o 5.00 czy 6.00 rano), kiedy słońce jeszcze tak mocno nie daje w kość. A może na czas upałów będziesz trenować wieczorami, gdy robi się nieco chłodniej? Świetnym pomysłem są również treningi po burzy czy deszczu, gdy temperatura jest niższa, a powietrze znacznie bardziej rześkie.

Strój adekwatny do okazji…

To naturalne, że zawsze i wszędzie chcesz wyglądać dobrze, ale do treningu musisz założyć wygodny, sportowy strój i odpowiednie buty – najlepiej takie, które są rekomendowane do biegania. Przydadzą się też dobre sportowe skarpetki, które zminimalizują ryzyko pocenia się stopy i nieprzyjemnych otarć. Choć na pewno niejednokrotnie było Ci dane słyszeć, że bawełna jest doskonałym wyborem na upały, nie do końca jest to prawda. Niestety, ale wchłania ona wilgoć i zatrzymuje ją przy skórze. Znacznie lepszym wyborem jest profesjonalna odzież sportowa, która w odpowiedni sposób odprowadza ciepło i pot.

Powiesz, że czapka do biegania czy daszek do biegania to absolutnie niezbędne akcesoria? Niby tak, ale to zależy… Czapka ma za zadanie chronić głowę przed ostrym słońcem. Jednak z drugiej strony może utrudniać wspomniane odprowadzanie ciepła, co będzie skutkować poważnymi konsekwencjami. Sprawdzi się ona wyłącznie wtedy, gdy będzie wykonana z właściwego materiału – lekkiego i przewiewnego.

TAK czy NIE treningom w upalne dni?

Na pytanie to nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Jeśli zamierzasz biegać o godzinie 12.00, w pełnym słońcu, po rozgrzanym do czerwoności asfalcie, bez perspektywy cienia przez kolejne 5 kilometrów – odpuść. Jeżeli natomiast właściwie zaplanujesz trening, zapewnisz sobie odpowiednie nawodnienie i strój, wybierzesz sprzyjającą porę i ustalisz trasę, która zakłada miejsca na odpoczynek w cieniu w razie takiej potrzeby, możesz ćwiczyć.

Zanim rozpoczniesz trening w upalny dzień, zawsze dobrze wsłuchaj się w swój organizm. Jeżeli nie do końca dobrze się czujesz, nie rób nic na siłę!

Polub i udostępnij:

Ocena

User Rating

5 (2 Votes)

Summary

9,5Score

9,5

author-avatar

Zachęcamy do kontaktu wspolpraca@vitwoman.pl

Brak komentarzy do "Chcesz trenować bieganie w upalne dni? Zobacz, jak to zrobić!"

    Skomentuj

    Twój adres email nie zostanie opublikowany.

    Facebook

    Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress