5 pytań, które powinnaś sobie zadać, rozpoczynając przygodę z jogą

Być może namówiła cię przyjaciółka. Być może sama poczułaś chęć, by spróbować swoich sił w ćwiczeniu jogi. Cokolwiek było pierwszym bodźcem, przed rozpoczęciem przygody z jogą warto odpowiedzieć sobie na 5 istotnych pytań.

shutterstock_269206133

Ćwiczenia jogi wzmacniają ciało, uelastyczniają je i rozluźniają. Dodają też energii i wyciszają umysł, w rezultacie zwiększając wytrzymałość wszystkich mięśni i uspokajając wewnętrznie osobę ćwiczącą. O tym, jak praktykowanie jogi przesuwa granice naszego ciała i w jaki sposób wpływa na postrzeganie świata, dowiemy się z rozmów z joginami z całej Europy dostępnymi na stronie Zalando (https://www.zalando.pl/joga-jogini). Zanim jednak osobiście rozpoczniemy przygodę z jogą, trzeba zastanowić się nad kilkoma ważnymi kwestiami.

1. Jestem typem samotnika czy wolę spotkania w grupie?

To jedno z najważniejszych zagadnień, nad którymi powinnaś się zastanowić, zanim zaczniesz praktykować jogę. Jaki jest twój charakter? W jakich warunkach wolisz ćwiczyć: sama czy w grupie? Jeśli sama, to z pomocą instruktora czy jednak we własnym domu? Mimo że nic nie stoi na przeszkodzie, by wykonywać asany na podstawie odpowiedniego podręcznika, to osobom zupełnie początkującym zaleca się opiekę instruktora. Udzieli on wskazówek, w jaki sposób koordynować oddech i pracę naszego ciała, pomoże też skorygować błędy w naszej postawie podczas wykonywania ćwiczeń. Osoby lubiące towarzystwo z pewnością docenią pracę w grupie – wspólnie wykonywane ćwiczenia i wzajemne obserwacje potrafią mobilizować do dalszego rozwoju.

2. W jakim celu zamierzam ćwiczyć jogę?

 Powodów, by rozpocząć praktykowanie jogi, może być wiele. Jedni szukają w niej duchowego ukojenia, sposobu na odnalezienie spokoju i równowagi fizyczno-emocjonalnej, dla innych jest ona drogą do utrzymania sprawności ciała – dzięki regularnie wykonywanym asanom, naprzemiennemu napinaniu i rozluźnianiu wszystkich mięśni, ciało staje się smukłe i elastyczne. Joga wyzwala w umysłach świadomość, że ograniczenia istnieją tylko w naszej głowie.

Po co chcę ćwiczyć jogę? Potrzebuję wyciszenia czy aktywnej pracy mięśni? Odpowiedź na te pytania pomoże ci podjąć decyzję, jaki rodzaj jogi chcesz praktykować. W nieco statycznej Hatha Jodze kolejne asany wykonuje się powoli, skupiając się na dokładnej kontroli oddechu. Z pozoru podobna do niej Vinyasa Joga jest bardziej dynamiczna; przejście między asanami jest tu płynne, a kolejne ruchy wykonywane są szybko. Obie te odmiany eksperci polecają nowym adeptom jogi. Z czasem możesz podnieść poprzeczkę i zapoznać się z innymi stylami. Power Joga, Boxing Joga, Clubbing Joga – wybór jest naprawdę ogromny.

3. Ile czasu chcę przeznaczyć na ćwiczenia jogi?

 Regularność wykonywania ćwiczeń to podstawa. Zdaniem ekspertów najlepszym rozwiązaniem dla początkujących adeptów jogi będzie jedno spotkanie tygodniowo na kursie z instruktorem. Oczywiście zajęcia warto uzupełniać ćwiczeniami w domu; 30 minut dziennie wystarczy, by wykonać podstawowe asany, które rozciągną i rozluźnią wszystkie partie ciała. To, czy będziesz ćwiczyć rano, w ciągu dnia czy wieczorem, zależy wyłącznie od twoich preferencji. Zaczynając przygodę z jogą, rozważ dokładnie, ile czasu będziesz w stanie na nią przeznaczyć i kiedy będziesz ćwiczyć – i tego się trzymaj.

4. Pozostaję przy ćwiczeniach czy biorę pod uwagę również medytację i dietę?

 Dla jednych joga to zaledwie zestaw ćwiczeń, dzięki którym ich ciało pozostaje sprawne i elastyczne. Dla drugich to sposób życia, cała jego filozofia. Twórcy jogi stwierdzili, że asany pomagają opanować ból fizyczny, odpowiedni oddech – ból emocjonalny, a medytacja pozwala zrozumieć, kim jesteśmy. Do tego zaproponowali stosowanie odpowiedniej diety, wykluczającej między innymi spożywanie mięsa. Zastanów się, czy joga ma być dla ciebie tylko formą ćwiczenia ciała, czy może jednak sposobem na życie.

5. W jakich ubraniach czuję się najswobodniej?

 Ostatnie pytanie może wydać się banalne w porównaniu z wcześniejszymi, ma jednak spore znaczenie. Jeśli nie poczujesz się swobodnie w ubraniu, które na siebie włożyłaś, nie będziesz umiała skupić się ani na właściwym oddechu podczas sesji, ani na asanach, które masz wykonać. Ubrania nie mogą krępować twoich ruchów, nie mogą też sprawiać, że będziesz się czuła źle czy nieatrakcyjne. Nie lubisz legginsów? Nie szkodzi, możesz wybrać spodnie treningowe o luźnym fasonie. Obcisły top śmiało zamień na nieco luźniejszą koszulkę sportową. Twoje dobre samopoczucie jest najważniejsze, dobierz zatem strój tak, byś czuła się w nim komfortowo.

Gdy już odpowiesz sobie na wszystkie pytania, to cała reszta – szukanie odpowiedniego instruktora, kursu, reorganizacja czasu – okaże się zupełnie prosta. Zdecydowania i pewna siebie będziesz mogła zająć się jogą i czerpać z niej to, co najlepsze.

Polub i udostępnij:

Ocena

User Rating

5 (5 Votes)

Summary

9,1Score

9,1

author-avatar

Zachęcamy do kontaktu wspolpraca@vitwoman.pl

1 Komentarz do "5 pytań, które powinnaś sobie zadać, rozpoczynając przygodę z jogą"

  • comment-avatar
    lamai 30 października 2017 (11:16)

    Fajny post.. Pozdrawiam

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress