Typowe urazy biegacza – co trzeba o nich wiedzieć i jak sobie z nimi poradzić

Bieganie stało się w ostatnich czasach modną i chętnie wybieraną dziedziną sportową. Faktycznie jest to świetny sposób na poprawę kondycji, profilaktyki chorób sercowo – naczyniowych czy nawet zdrowia psychicznego. Wraz z rosnącą liczbą biegaczy, wzrasta częstotliwość kontuzji. Powodowane są one zbyt ciężkimi treningami, nieodpowiednim obuwiem, nadwagą, obciążeniem stawów, czy nieprawidłowym wzorcem biegowym.

Jakie są typowe kontuzje wśród biegaczy?

Biegacze najczęściej zmagają się z naciągnięciem lub zapaleniem ścięgna Achillesa. Często pojawia się ból w stopie: w pięcie, z boku, czy w śródstopiu. Przyczyny mogą być różne, najczęściej podłożem dolegliwości jest proces zapalny. Nierzadko dochodzi do uszkodzenia stawu skokowego, objawiającego się opuchlizną i bólem kostki. Osoby biegające zgłaszają się również ze złamaniami przeciążeniowymi goleni lub bólem kolana. To tylko niektóre z kontuzji doznawanych przez osoby biegające. Nie oznacza to jednak, że należy rezygnować z tej dyscypliny. Ma to zasygnalizować fakt, że trzeba zadbać o  odpowiednią profilaktykę oraz wiedzieć jak sobie pomóc w przypadku wystąpienia dolegliwości bólowych.

Jak doraźnie sobie pomóc?

Ból towarzyszy większości kontuzji. Zarówno naciągnięciom mięśni, więzadeł, zwichnięciom czy skręceniom. Każda niepokojąca nas kondycja powinna zostać skonsultowana przez lekarza rodzinnego lub specjalistę z dziedziny ortopedii czy rehabilitacji. Lekarz przeprowadzi badanie fizykalne, wykona USG i zleci specjalnie dobrane leczenie oraz rehabilitację.

Jednak w doraźnym leczeniu bólu świetnie sprawdzą się preparaty niesteroidowych leków przeciwzapalnych (NLPZ), które działają nie tylko przeciwbólowo, ale także przeciwzapalnie. Przykładem takiej substancji jest deksketoprofen, dostępny bez recepty, który wykazuje szybki początek działania przeciwbólowego i w przypadku ostrego bólu może być stosowany na pusty żołądek. Ulgę może też przynieść masaż kostkami lodu, czy zimne okłady. Powinny one zmniejszyć stan zapalny i  zredukować nieco obrzęk. Należy pamiętać, aby nie przykładać lodu bezpośrednio do skóry, ponieważ może to prowadzić do odmrożeń.

Jak może pomóc fizjoterapeuta?

Innym, czasem kontrowersyjnym, sposobem łagodzenia objawów kontuzji może być kinezjotaping. Jest to stosunkowo nowa metoda, polegająca na naklejaniu specjalnych, kolorowych taśm, tzw. tapeów wzdłuż obolałych mięśni. Taka taśma powoduje, że skóra nad mięśniem unosi się, dając przestrzeń dla płynu pozakomórkowego i limfy na bardziej swobodny przepływ. Dzięki temu dochodzi do redukcji stanu zapalnego i szybszego procesu regeneracji.

Jak chronić swój organizm przed kontuzjami?

Na czele listy związanej z profilaktyką, należy postawić mądre podejście do treningu. Oznacza to uwzględnienie odpowiedniej regeneracji: snu, dnia przerwy w treningach oraz uczęszczania na saunę czy basen.

Tuż obok reperacji należy wspomnieć o odpowiednio skonstruowanej diecie, zawierającej odpowiednią ilość kalorii oraz zawartość białka, a także warzyw. W tworzeniu odpowiedniego jadłospisu warto zasięgnąć porady dietetyka, dzięki czemu będziemy mieć pewność, że nasze posiłki dostarczają nam wszystkich substancji, których nasz organizm potrzebuje.

Bywa, że przy intensywnym trybie życia posiłki nie zawsze zapewniają odpowiednią ilość mikro i  makroelementów. Warto wtedy przemyśleć kwestię suplementacji magnezu, którego niedobór objawia się bolesnymi kurczami łydek. Ważna jest także odpowiednia zawartość potasu w diecie. Możemy go dostarczać między innymi w pomidorach, czy bananach. Jeśli jednak myślimy o  wystąpieniu w dłuższym, bardziej wymagającym biegu, warto zainwestować w elektrolity. Dzięki nim nasz organizm pozostanie odpowiednio nawodniony, a mięśnie szkieletowe i serce będą mogły prawidłowo pracować przez cały czas wysiłku. Przyjmowanie takich preparatów należy rozpocząć około 4 dni przed startem w biegu.

Według aktualnych, polskich zaleceń każda osoba powinna przyjmować codziennie przynajmniej 1000j. witaminy D, szczególnie w okresie jesienno – zimowym. Ta substancja nie tylko wzmacnia naszą odporność, ale warunkuje prawidłowe przyswajanie wapnia przez kości, co stanowi profilaktykę złamań i urazów.

Dobrym zwyczajem wśród biegaczy jest przygotowywanie sobie napojów izotonicznych, które zapewniają odpowiednie nawodnienie organizmu. Nie warto inwestować w preparaty dostępne w  sklepach zawierające cukier i sztuczne barwniki. Naturalnym izotonikiem jest woda kokosowa. Jednak  nie każdy przepada za jej smakiem. Napój izotoniczny możemy przygotować sobie sami w  domu, dodając do wody miód, imbir, czy cytrynę, a nawet odrobinę soli.

Polub i udostępnij:

Ocena

User Rating

0 (0 Votes)

Summary

9,9Score

9,9

author-avatar

Zachęcamy do kontaktu wspolpraca@vitwoman.pl

Brak komentarzy do "Typowe urazy biegacza – co trzeba o nich wiedzieć i jak sobie z nimi poradzić"

    Skomentuj

    Twój adres email nie zostanie opublikowany.

    Facebook

    Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress