Postanowienia noworoczne – co zrobić, by ich dotrzymać?

Postanowienia noworoczne to dla wielu z nas już niemal tradycja. W okresie przedsylwestrowym, gdy mamy wolną chwilę, zawzięcie spisujemy listę rzeczy, które chcemy w swoim życiu zmienić lub udoskonalić. Tylko jak nie zapomnieć o wyznaczonych celach już w połowie stycznia? Ile z nas jeszcze w ogóle o nich pamięta?

Nowy Rok to dla wielu osób doskonała okazja do podjęcia próby zmiany swojego życia, a także rozliczenia się z samym sobą i wyznaczenia nowych celów. W końcu poprzedni rok zostaje za nami – wkraczamy w kolejny z czystą kartą. Jesteśmy optymistycznie nastawieni do zmian, bo to przecież doskonały okres na ich wdrożenie, co może pójść nie tak?

Pierwszy dzień Nowego Roku to dla wielu ludzi symbol początku nowego, lepszego życia. To, czego nie udało się osiągnąć w poprzednim roku z pewnością nadrobimy teraz.

Niestety, statystyki nie są sprzyjające. Blisko 95% postanowień noworocznych nie zostaje zrealizowanych. 90% z nich odchodzi w zapomnienie już w pierwszych tygodniach stycznia. Jak widać – wiele osób tworzy listę postanowień noworocznych, ale bez poważnego zamiaru ich zrealizowania. Część osób je ignoruje i przechodzi do porządku dziennego (dokładnie tego, który chcieli zmienić), jak gdyby nigdy nic, nieliczni mogą się z tego powodu poczuć źle.

Jeśli dotychczasowe postanowienia noworoczne nie przynosiły efektów, może czas podejść do nich nieco inaczej?

Lista postanowień noworocznych – czym kierować się przy jej tworzeniu?

„To do mnie pasuje. Wielkie słowa i wielkie postanowienia, ale później tchórzę.” – Elisabeth Zöller

Postanowienia noworoczne powinny być przemyślane i konkretne. Dlatego nie należy ulegać chwilowemu impulsowi. Zaobserwowana w autobusie fryzura, która wpadła nam w oko, nie musi od razu znaleźć się na liście.

Szukanie pomysłów na forach, blogach i wśród znajomych również nie jest najlepszym rozwiązaniem – w końcu to powinny być nasze osobiste postanowienia noworoczne, motywowane chęcią zmiany, a nie chwilową modą, czy sugestiami znajomych. To, że siłownie na początku stycznia są przepełnione, nie oznacza, że musimy znajdować się w tym tłumie, jeśli nie czujemy takiej potrzeby.

Możesz potraktować spisywanie postanowień noworocznych, jak ważny projekt do pracy – zastanów się, co powinno znaleźć się na liście i zapisuj wszystko w jednym miejscu.

Ważne, by lista nie była zbyt długa – dzięki temu skupimy się na kilku postanowieniach, co ułatwi ich dotrzymanie.

Jeśli naprawdę w tym roku chcemy dotrzymać postanowień noworocznych, powinny one być przede wszystkim realne. Jakie jest prawdopodobieństwo, że wygrasz w tym roku w lotto i z dnia na dzień zostaniesz milionerką? Albo, że do końca stycznia zrzucisz 20 kilogramów?

Niewielka, prawda?

Jak dotrzymać postanowień noworocznych?

„Co spróbowałabyś zrobić, gdybyś wiedziała, że na pewno Ci się to uda?” – Regina Brett

By dotrzymać postanowień noworocznych, nie można planować ich zbyt dużo. Stworzona lista nie powinna przekraczać 5 najważniejszych pozycji. Im ich mniej, tym większe prawdopodobieństwo, że uda Ci się zrealizować wszystkie postanowienia. Zbyt duża ilość postanowień noworocznych to zbyt wiele do zapamiętania, przez co trudniej jest się kontrolować.

Do realizacji postanowień noworocznych powinno podchodzić się etapami. W końcu z dnia na dzień może i uda nam się przestać jeść słodycze, ale na pewno nie schudniemy tych 10 kg, o których marzymy. Dostrzeganie swoich małych sukcesów pozwoli nam wytrwać w postanowieniach i dostarczy nam dodatkowej motywacji do kontynuowania walki.

Podczas tworzenia listy postanowień noworocznych warto zaznaczyć, które stanowią dla nas priorytet. Można je umieścić na górze spisu lub wyróżnić kolorem.

Dlaczego postanowienia noworoczne zazwyczaj nie działają?

„Nowy Rok już szykował się do skoku. Przyszła pora na noworoczne postanowienia. Nie miałem żadnych. Nic złego nie zrobiłem.” – Lars Saabye Christensen

Wiele postanowień noworocznych nie jest tak do końca przemyślana, ani traktowana poważnie. Wszystkie koleżanki chcą się odchudzać? Okej – trzeba do nich dołączyć. Błąd! Postanowienia noworoczne nie powinny być warunkowanie wpływem otoczenia, ani chwilową modą. W takich postanowieniach na pewno nie wytrwamy.

Ze spisywaniem postanowień należy poczekać. Jeśli jakiś pomysł wpadł nam do głowy – zapiszmy go, jednak nie na głównej liście. Zastanówmy się nad jego sensem, odczekajmy kilka dni. Jeżeli po tym czasie nadal będzie miał dla nas większe znaczenie – uwzględnijmy go.

Do realizacji postanowień noworocznych należy podchodzić stopniowo. Niewielu ludziom udało się z dnia na dzień rzucić palenie czy rozpocząć zdrowe odżywianie. Systematyczne zmniejszanie ilości wypalanych papierosów czy zwiększanie ilości zdrowych posiłków, będą dla nas i naszego organizmu mniejszym szokiem niż przejście na dietę i rzucenie palenia z dnia na dzień.

Ważne jest również odpowiednie przygotowanie. Warto poczytać na temat zdrowego odżywiania czy sposobów na rzucenie palenia. Przydatna może okazać się znajomość technik działania psychologii uzależnień, która pomoże uporać się z nałogami.

Z psychologicznego punktu widzenia podczas spisywania postanowień noworocznych należy unikać partykuły „nie”. Pozwoli nam to skupić się na celach, zamiast na tym, czego nie chcemy robić. Dlatego zamiast „nie będę palić”, warto napisać „przestanę palić”. Takie działania zwiększają szansę na sukces – tak właśnie działa nasza psychika.

Postanowienia noworoczne nie powinny być zbyt ogólne. Samo hasło „schudnąć” nic nie zdziała, ponieważ nie zostaje określony ani sposób, ani ilość kilogramów do zrzucenia, co sprawi, że i nasze podejście nie będzie zbyt poważne. Najlepiej określić dokładną liczbę kilogramów, których chcemy się pozbyć, a także sposób działania – częstotliwość wykonywania treningów oraz plan diety.

Nowy Rok daje nam nową motywację… ale tylko na chwilę! Często chcemy osiągnąć efekty od razu, dlatego po najmniejszym niepowodzeniu rezygnujemy z dalszego trwania w postanowieniach i odkładamy je na „za rok”.

Skuteczność postanowień noworocznych

„Nad wszystkimi dobrymi postanowieniami unosi się jakieś fatum: wszystkie bez wyjątku zbyt późno bywają powzięte.” – Oscar Wilde

W dużej mierze to czy postanowienia noworoczne wejdą nam w krew czy też nie, zależy od naszego nastawienia. Jeśli zdrowe odżywianie czy aktywność fizyczną będziemy traktować jak karę to szanse na powodzenie są znikome. Wszystko, co staramy się wdrożyć w życie, powinno być wykonywane z przyjemnością i zaangażowaniem. Jeżeli sami siebie nie przekonamy, że to co robimy jest dla naszego dobra to czy nasze postawienia mają sens?

Szacuje się, że każde z postanowień noworocznych potrzebuje około miesiąca, by wejść nam w krew. Dlatego nie spodziewajmy się efektów teraz i tu. Nie oszukujmy się również, że będzie łatwo. Zdrowe jedzenie nie zawsze będzie nam smakować, jednak po miesiącu będziemy do niego zdecydowanie bardziej przekonani niż na początku naszej przygody.

W wytrwaniu w postanowieniach noworocznych pomaga sporządzenie szczegółowego planu. Nie wystarczy „schudnę 10 kg”. Napiszmy: „schudnę do końca lutego 5 kg”. A następnie: „do majówki schudnę kolejne 5 kg”. Konkretny czas, niezbyt od siebie odległy, będzie nas motywował do postawienia na swoim.

Dlaczego nie wszystkim się udaje wytrwać w postanowieniach noworocznych?

„Rozstrzygające postanowienia robimy zawsze pod wpływem nastroju, któremu nie jest przeznaczone trwać.” – Marcel Proust

Wszystkiemu winne są złe nawyki, które pielęgnowaliśmy przez lata. Są one trudne do zmiany (czy też oduczenia się ich). Według przeprowadzanych badań, wystarczy 21 dni, by wyrobić sobie nowe, zdrowe zwyczaje. Jednak w niektórych przypadkach może to trwać nawet 3 miesiące, podczas których codziennie będziemy musieli pamiętać o zjedzeniu śniadania, czy o przygotowaniu zdrowego posiłku. By weszło nam to w krew potrzeba czasu.

Wielokrotnie przeprowadzane badania świadczą o tym, że silnej woli mamy dokładnie tyle, ile sądzimy, że mamy. W tej sytuacji duże znaczenie ma nasze podejście, ale także samo ćwiczenie silnej woli.

Niekiedy osoby podejmujące noworoczne wyzwania oczekują natychmiastowych efektów. Muszą jednak pamiętać, że jednorazowe działania nie przyniosą efektów – powinny one być systematyczne. Zakładając, że chcemy zrzucić 10 kg i fakt, iż dietetycy zalecają, by tracić nie więcej niż 1 kg tygodniowo. Musimy przygotować się na długotrwałą walkę i jeszcze dłuższą stabilizację naszej nowej wagi. W konsekwencji może być to dla nas trudny i pracowity rok walki o szczupłą sylwetkę.

Okres poświąteczny i atmosfera zbliżającego się Nowego Roku wiele obiecują, dlatego duża część z nas odczuwa potrzebę przewrócenia swojego życia do góry nogami. Zbyt wiele postanowień to zbyt wielkie obciążenie, dlatego są one z góry skazane na klęskę. Aspiracje aspiracjami, jednak warto realnie podchodzić do zmian.

Czy postanowienia noworoczne muszą być wielkie?

„Dobre postanowienia… Są czekami wypisanymi na bank, w którym nie ma się konta.” – Oscar Wilde

To, co wpiszemy na listę postanowień noworocznych jest naszą indywidualną sprawą. Nie muszą one dotyczyć diety czy porzucenia mniej lub bardziej wymyślonego nałogu. Mogą obejmować drobne czynności, które chcemy wdrożyć, na przykład do codziennej pielęgnacji. Jeśli nie możemy zmotywować się do codziennego używania balsamu do ciała, a nasza skóra coraz bardziej potrzebuje tego zabiegu, wpiszmy go na listę. Nic nie stoi an przeszkodzie, by wdrażać go stopniowo – od dwóch razy w tygodniu przez miesiąc, trzech przez kolejny aż do wyrobienia nawyku codziennej pielęgnacji.

Może to dotyczyć wszystkich kosmetyków, zróżnicowanych firm (np. kosmetyki Ziaja), dotyczyć różnych partii ciała i problemów.

Podsumowanie

Do mody na spisywanie postanowień noworocznych należy podchodzić z odpowiednim dystansem. Jeśli nie czujemy potrzeby wprowadzania zmian – nie musimy tego robić. Natomiast jeżeli chcemy coś zmienić w swoim życiu, nie należy czekać z tym na Nowy Rok.

Polub i udostępnij:

Ocena

User Rating

5 (1 Votes)

Summary

9,9Score

9,9

author-avatar

Zachęcamy do kontaktu wspolpraca@vitwoman.pl

Brak komentarzy do "Postanowienia noworoczne – co zrobić, by ich dotrzymać?"

    Skomentuj

    Twój adres email nie zostanie opublikowany.

    Facebook

    Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress