Stres – nasz wróg czy sprzymierzeniec?

stresTowarzyszy nam nieustannie. W kolejce w sklepie, w pracy podczas spotkania z szefem, na randce czy w trakcie oczekiwania na wynik egzaminu. Stres. Może nas mobilizować do działania ale także działać paraliżująco i uniemożliwiać podjęcie jakiejkolwiek decyzji czy czynności. Jak rozpoznać stres, który nas motywuje od tego, który staje się cichym zabójcą. Jak skutecznie walczyć ze stresem?

Dobry i zły stres

Stres to reakcja obronna organizmu na sygnały z otoczenia. Choć stres kojarzymy raczej negatywnie, niejednokrotnie uratował nam i naszym bliskim życie lub zdrowie, choć niejednokrotnie nie zdajemy sobie z tego sprawy. W ciemnej uliczce, ktoś idzie za Tobą i nagle przyspiesza kroku. Twoje tętno przyspiesza, źrenice się rozszerzają, krew zaczyna szybciej krążyć, zmysły się wyostrzają – trwa to ułamki sekund, a Ty podejmujesz decyzję o podjęciu ucieczki, która chroni Cię przed napaścią. To dzięki adrenalinie, które wydziela się po wpływem krótkotrwałego stresu. Na tydzień przed egzaminem jesteś niespokojny, twoje myśli krążą wokół zbliżającego się testu, wiesz, że jeśli nie zadasz możesz pożegnać się ze stypendium, a nawet z uczelnią – to też działanie stresu, ten działa na Ciebie mobilizująco.

Odpowiedzialna i stresująca praca, szef tyran, kłopoty finansowe, choroba w rodzinie – to czynniki odpowiedzialne za długotrwały stres. Stres, który wyniszcza nasz organizm, powodując nieodwracalne zmiany i choroby, m.in.: układu krążenia, bóle mięśni i stawów, a w przypadku kobiet często jest przyczyną bezpłodności czy problemów z utrzymaniem ciąży. Długotrwały stres powoduje w naszym organizmie nadprodukcję kortyzolu. Utrzymujące się przez dłuższy czas wysokie stężenie tego hormonu, odpowiedzialne jest za spadek odporności, co przyczynia się do pojawienia się chorób. Zdaniem naukowców, aż 80% chorób spowodowanych jest obniżeniem odporności w wyniku długotrwałego stresu.

Jak walczyć ze stresem

Czy stres można całkowicie wyeliminować z naszego życia? Nie, gdyż jest mechanizmem obronnym, który towarzyszy nam od milionów lat. Można nauczyć się, radzić sobie z negatywnymi skutkami stresu. Możemy skupić się nad wypracowaniem technik obronnych, które nie pozwolą negatywnym emocjom, zawładnąć naszym samopoczuciem. Na stres reagujesz kompulsywnym objadaniem się? Nim sięgniesz po kolejną paczkę ciastek, załóż buty i kurtkę – idź na 20-minutowy spacer. Jesteś wściekła na szefa? Wykrzycz się – znajdź puste biuro, wyjdź przed budynek, wsiądź do samochodu i krzycz ile sił w płucach. Masz ochotę płakać? Płacz. Pozwól złym emocjom znaleźć ujście, nie tłum ich w sobie. Nie wybieraj rozwiązań autodestrukcyjnych – to najgorszy sposób, który potęguje stres.

Jeśli nie możesz wyeliminować stresora – czynnika wywołującego poczucie stresu, znajdź na niego sposób. Dla kogoś będzie to sport, dla innych spotkanie ze znajomymi, prace w ogrodzie czy lektura ciekawej książki albo lekki, rozluźniający film.

Pamiętaj o odpowiedniej diecie. Unikaj alkoholu, produktów wysoko przetworzonych, słodyczy – zawarte w nich składniki wzmagają wydzielanie kortyzolu (hormonu stresu). Zadbaj, by w Twoich posiłkach nie brakowało magnezu, witaminy C i kwasów Omega3.

Sięgnij po sprawdzone środki

W walce ze stresem możesz wspomóc się przyjmując środki bazujące na mieszance naturalnych ziół. Pomagają wyciszyć się, uspokoić, ułatwiają zasypianie. Są w pełni bezpieczne i dostępne bez recepty. Chcesz dowiedzieć się jak zniwelować stres, zajrzyj na www.kalms.pl

Polub i udostępnij:

Ocena

User Rating

5 (3 Votes)

Summary

9,8Score

9,8

author-avatar

Zachęcamy do kontaktu wspolpraca@vitwoman.pl

1 Komentarz do "Stres – nasz wróg czy sprzymierzeniec?"

  • comment-avatar
    Gulbaska 26 marca 2016 (19:47)

    Zawsze myślałam, że słodycze pozwalają nam złagodzić skutki stresu (i pogarsza stan zdrowia i wygląd). Ja postawiłam teraz na sport. Pomaga 🙂

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress